Συνέντευξη:Η προσφορά της ποίησης

Ως φιλόλογος οι μαθητές σας πόσο ανοιχτοί και σε ποιο μέτρο ήταν απέναντι στην ποίηση;

Απ. Ως γνωστόν, το σχολείο δεν προσφέρει μόνον γνώσεις στον μαθητή, τον μυεί και στον πολιτισμό. Οι γνώσεις γίνονται όχημα, για να μυηθεί ο άνθρωπος ο αναπτυσσόμενος στον πολιτισμό.  Η ποίηση είναι δυναμικό κομμάτι του πολιτισμού. Στις υποχρεώσεις επομένως του κάθε εκπαιδευτικού είναι να μυήσει τους μαθητές του και στην ποίηση. Γενικά, να τους μυήσει στην ελληνική λογοτεχνία, δηλαδή ποίηση και πεζογραφία. Για κάποιους όμως λόγους η ποίηση στο δωδεκάχρονο σχολείο διδάσκεται περισσότερο, σε ποσότητα εννοώ. Ίσως γιατί ένα ποίημα μπορεί να διδαχθεί σε μια διδακτική ώρα, αν δεν είναι μακροσκελές και αν δάσκαλος και μαθητές δεν ξεφύγουν από τον στόχο τους. Ένα πεζό κείμενο όμως θα χρειαστεί το λιγότερο και δεύτερη διδακτική ώρα, προκειμένου να καλυφθεί η πρόσληψή του από τους μαθητές τόσο μορφολογικά όσο και νοηματικά.

Οι μαθητές μου αγαπούσαν πολύ την ποίηση. Αν αυτό οφείλεται στο ότι το επιδίωξα με πολλή φιλοτιμία, στην προσπάθειά μου να είμαι καλή δασκάλα, αποτελεί για μένα ένα εκπαιδευτικό όσκαρ.  Πάντως, οφείλω να ομολογήσω ότι  οι μαθητές μου αγαπούσαν πολύ την ποίηση. Και για να είμαι δίκαιη, κάτι που μου αναγνωρίζουν οι μαθητές μου και με γεμίζει ικανοποίηση, σε αυτό, στο να αγαπήσουν δηλαδή οι μαθητές την ποίηση, συνέβαλε πολύ και η μουσική του Θεοδωράκη, του Χατζηδάκη, του Ξαρχάκου και των άλλων μας μουσικών, που μελοποίησαν, και ευτυχώς συνεχίζουν να το κάνουν οι Έλληνες μουσικοσυνθέτες μας,  ποίηση με πολύ μεγάλη επιτυχία. Και δεν είναι μόνον ότι μελοποιήθηκαν από τους μουσικοσυνθέτες μας καταξιωμένοι ποιητές. Ακόμη και στιχουργοί μας έχουν δώσει στους μουσικούς μικρά ποιητικά αριστουργήματα για μελοποίηση. Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου, για παράδειγμα, έγραψε, ο Απόστολος Καλδάρας μελοποίησε και ο Στέλιος Καζαντζίδης τραγούδησε:

Να σου δώσω μια να σπάσεις, αχ βρε κόσμε γυάλινε

και να πλάσω μια καινούργια κοινωνία άλληνε.

Αν αυτό δεν είναι φιλοσοφημένη ποίηση πάνω στα ανθρώπινα, τότε τί είναι;

Πολλές φορές οι μαθητές μου, και το καταθέτω με καμάρι, με πληροφορούσαν γα το νέο τραγούδι ενός μουσικού μας πάνω σε ποίηση γνωστού ποιητή μας ή στιχουργού με ποιοτικούς στίχους. Θεωρώ πολύ τυχερό τον εαυτό μου που οι μαθητές μου με έμαθαν στην ζωή περισσότερα από όσα εγώ τους δίδαξα. Το λέω και το εννοώ.

 

Σχολιάστε

