Τα σχολεία ανοίγουν και πάλι

Ο πιο βασικός σκοπός του σχολείου είναι να προετοιμάσει το παιδί για την ένταξή του στην κοινωνία. Δηλαδή να το κοινωνικοποιήσει. Ένα σημαντικό μέσον κοινωνικοποίησης του παιδιού είναι το μάθημα και ισχυρό εργαλείο η μέθοδος διδασκαλίας του δασκάλου.

Το μάθημα είναι μια κοινωνική συνάντηση ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τους μαθητές του. Στη διάρκεια της διεξαγωγής του μαθήματος όλη γενικά η συμπεριφορά του εκπαιδευτικού εκπέμπει μηνύματα. Το βλέμμα, η χειρονομία, η εμφάνιση, τα βοηθήματα που κρατάει και ό,τι άλλο αποτελούν για τους μαθητές του κοινωνική πληροφόρηση

Ο αποτελεσματικός δάσκαλος είναι σε θέση να στέλνει τα σωστά μηνύματα. Οι δάσκαλοι που με τον τρόπο τους δείχνουν ότι είναι ξένοι προς το κοινωνικό πλαίσιο των μαθητών τους, βάζουν τον εαυτό τους σε μειονεκτική θέση. Από την άλλη πάλι δεν είναι ενδεδειγμένο οι δάσκαλοι να  συμπεριφέρονται όπως οι μαθητές τους, σε μια προσπάθεια να κερδίσουν την ομάδα. Γιατί έτσι χάνουν το σεβασμό τους από τα παιδιά. Τα παιδιά δεν είναι χαζά, καταλαβαίνουν το γελοίο του πράγματος. Ο μαθητής περιμένει από το δάσκαλο να έχει κάτι δικό του να προσφέρει. Η σωστή στάση είναι να δείξει ο δάσκαλος ότι καταλαβαίνει πολύ καλά τον τρόπο ζωής των μαθητών του, ότι επικοινωνεί και κατανοεί το πλαίσιο αυτό, αλλά δεν πρόκειται να εγκαταλείψει τη δική του κοινωνική ταυτότητα. Εκπαιδευτικός και μαθητές δεν αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία. Υπάρχει διαφορά μεγάλη ανάμεσά τους.

Ο δάσκαλος  με διάφορους διδακτικούς τρόπους και μεθόδους θα βοηθήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν και να γνωρίσουν την πραγματικότητα, την οποία σε κάποια στιγμή θα κληθούν ή να υπηρετήσουν ή να την αλλάξουν προς όφελος του συνόλου. Σ’ αυτό έχει οδηγό τις γνώσεις του, την πείρα του  και μια καρδιά γεμάτη αγάπη. «Εν αρχή ην η αγάπη..», λέει ο ποιητής. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν βρίσκεται ούτε στο επίπεδο ούτε στην κλίμακα των μαθητών του. Άλλωστε πώς θα τραβήξει τους νέους προς τα πάνω, αν δεν είναι αυτός ψηλότερα; Αυτό πρέπει να το βιώνουν οι τρόφιμοι ανά πάσα στιγμ$ή στο σχολείο από το σύνολο των καθηγητών τους.

Γι αυτό θεωρούμε πολύ σημαντικό και πολύ ωφέλιμο ο κάθε δάσκαλος κατά τη διεξαγωγή του μαθήματος να κάνει τεστ και να ελέγχει τη συμπεριφορά του. Το τεστ μπορεί να γίνει με ερωτήσεις, στις οποίες θα απαντήσει ο ίδιος με ειλικρίνεια. Μπορεί ακόμη να ζητήσει από φίλο συνάδελφο να τον παρακολουθήσει και να τον κρίνει. Αλλά το καλύτερο είναι να βιντεοσκοπήσει τον εαυτό του κατά τη διδασκαλία του, για να αυτοαξιολογηθεί και να αποφανθεί αν είναι υπερβολικά δασκαλοκεντρικός, αν είναι επικριτικός, αν κατευθύνει υπερβολικά τα παιδιά αντί να τα προτρέπει να σκέφτονται, να εξετάζουν και να συμπεραίνουν. Να ελέγξει επίσης αν ο τρόπος του είναι υπερβολικά οικείος, έτσι που τα παιδιά να μην αναγνωρίζουν το κύρος του, όταν προσπαθεί να το επιβάλει.

Οι δάσκαλοι δεν συνειδητοποιούν πάντοτε πόση επίδραση ασκούν και πόσο μόνιμο είναι το ίχνος που αφήνουν στα παιδιά. Κάθε εκπαιδευτικός, όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, είναι υποχρεωμένος να είναι και δάσκαλος της σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς. Σημαντικό δεν είναι μόνο αυτό που λέει ο δάσκαλος στα παιδιά, αλλά και ο τρόπος που φέρεται απέναντί τους. Οι έρευνες έδειξαν ότι, αν υπάρχει διάσταση ανάμεσα στα λόγια και την πράξη, τα παιδιά θα ακολουθήσουν την πράξη και όχι τα λόγια. Γιατί τα παιδιά έχουν την έμφυτη τάση να μιμούνται τη συμπεριφορά των άλλων,  ιδίως αν αυτοί έχουν κύρος ή κοινωνική θέση. Ο δάσκαλος πρέπει να προτυποποιεί στα παιδιά το είδος της συμπεριφοράς που θέλει να τους διδάξει.

Ο καλός και αποτελεσματικός δάσκαλος είναι ένα καλό πρότυπο για τα παιδιά. Η ιδέα που διαμορφώνουν τα παιδιά για το πώς θέλουν το δάσκαλό τους σχηματοποιείται μέσα από τα συγκεκριμένα παραδείγματα που τους παρουσιάζονται. Οι καλοί δάσκαλοι θα γίνουν καλά παραδείγματα και θα προσφέρουν στα παιδιά καλά πρότυπα ρόλων, που θα τους δημιουργήσουν μια ευνοϊκή προδιάθεση προς τους δασκάλους και την έννοια της εκπαίδευσης. Αντίθετα οι κακοί και αναποτελεσματικοί δάσκαλοι θα προκαλέσουν το ακριβώς αντίθετο.  Ένας καλός δάσκαλος προσφέρει στα παιδιά ένα παράδειγμα του είδους του ενηλίκου που θα μπορούσαν να γίνουν κι αυτά μια μέρα.

Όταν τα παιδιά κοιτάζουν το δάσκαλο και βλέπουν το είδος του ανθρώπου που θα ήθελαν να γίνουν, τότε αυτός ο δάσκαλος τους έχει προσφέρει ένα δώρο που συναγωνίζεται σε αξία όλη την τυπική διδασκαλία που τους δόθηκε. 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s