Μίνως και Μινώταυρος

Ο Μίνως βασίλευσε στην Κρήτη τρεις γενιές πριν τον τρωικό πόλεμο. Το βασίλειό του περιελάμβανε ολόκληρη την Κρήτη, που είχε εκατό πόλεις, και τις Κυκλάδες, που λέγονταν Μινωίδες. Πρωτεύουσα του μινωικού βασιλείου ήταν η Κνωσός, που βρίσκεται 6 χλμ έξω από το Ηράκλειο Κρήτης. Εκεί ο αρχαιολόγος Έβανς έφερε στο φως  τα περίφημα ανάκτορα του Μίνωα, τα οποία από αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική άποψη, θεωρούνται μοναδικά σε όλο τον κόσμο. Από τον Μίνωα πήρε την ονομασία του ο πολιτισμός, ο οποίος αναπτύχθηκε στην Κρήτη  και θεωρείται όχι μόνον ένας από τους αρχαιότερους πολιτισμούς του κόσμου, αλλά συγχρόνως και ένας από τους λαμπρότερους. Πρόκειται για τον Μινωικό πολιτισμό.

Ο Μίνως ήταν γιος του Δία και της Ευρώπης. Η Ευρώπη ήταν θυγατέρα του βασιλιά της Φοινίκης Αγήνορα και της Τηλεφάεσσας. Αδέλφια της Ευρώπης ήσαν ο Κάδμος, ο Φοίνικας και ο Κίλικας.  (Δεν φαντάζομαι να αμφισβητεί κανείς την ελληνικότητα των ονομάτων). Ήταν πανέμορφη η Ευρώπη. Την είδε ο λάτρης του ωραίου φύλου  Ζευς  και έβαλε σκοπό να την αποπλανήσει. Για να το καταφέρει, μεταμφιέστηκε σε  πανέμορφο κατάλευκο ταύρο και πλησίασε  την αθώα κόρη προκαλώντας την να ανεβεί στην ράχη του. Η Ευρώπη πείστηκε, αλλά  μόλις ανέβηκε στην ράχη του ο Ζευς έτρεξε σαν τον άνεμο και την έφερε από την Συρία στην Κρήτη. Σύμφωνα με μια παράδοση, ο Δίας και η Ευρώπη ενώθηκαν ερωτικά στην πόλη Γόρτυνα, κάτω από έναν πλάτανο, ο οποίος έκτοτε παρέμεινε αειθαλής, γεγονός που οι επισκέπτες μπορούν να το διαπιστώσουν. Εκεί απέκτησε μαζί της τρεις γιους, τον Μίνωα, τον Ραδάμανθυ και τον Σαρπηδόνα. Μετά, ο Δίας την εγκατέλειψε. Αλλά η Ευρώπη και τα τρία αγόρια βρήκαν καταφύγιο  στον  βασιλιά της Κρήτης Αστέριο, ο οποίος την παντρεύτηκε  και υιοθέτησε το Μίνωα και τα αδέρφια του.

Ο Μίνωας παντρεύτηκε την Πασιφάη, την κόρη του Ήλιου και της νύμφης Κρήτης, και μαζί της απέκτησε τέσσερις γιους, τον Ανδρόγεω, τον Δευκαλίωνα, τον Γλαύκο και τον Κατρέα και τέσσερις κόρες, την Ακάλλη ή Ακαλλίδα, την Αριάδνη, τη Φαίδρα και την Ξενοδίκη.

Μετά το θάνατο του Αστέριου ο Μίνωας διεκδίκησε το θρόνο του. Για να πείσει μάλιστα τους  Κρήτες ότι αξίζει τον θρόνο, ισχυρίστηκε ότι οι θεοί ήδη τον προόριζαν για την θέση αυτή. Και για του λόγου το αληθές έκανε θυσία στον Ποσειδώνα και του ζήτησε να του στείλει  ένα λευκό ταύρο, για να τον θυσιάσει στο μεγαλείο του. Και ω του θαύματος βγήκε από την θάλασσα ένας λευκός, πανέμορφος ταύρος. Συνεπαρμένος ο Μίνως από την ομορφιά του ζώου, παρέβη το τάμα του προς τον Ποσειδώνα και θυσίασε έναν άλλο ταύρο στη θέση του. Αυτή η παράβαση υπόσχεσης προς το θείον θεωρείται ύβρις και μοιραία ακολουθεί η τίσις, δηλαδή η τιμωρία. Για τιμωρία του λοιπόν ο  Ποσειδώνας κυρίευσε από πόθο την Πασιφάη γα τον ταύρο. Με την βοήθεια του Δαίδαλου η Πασιφάη μπήκε σε μία ξύλινη κατασκευή, σκεπασμένη με δέρματα, προκειμένου ο ταύρος να την περάσει για αγελάδα. Από την ένωση του ταύρου και της Πασιφάης γεννήθηκε ένα παιδί-τέρας, το οποίο ονομάστηκε Αστερίων, αλλά λόγω της μορφής του έγινε γνωστό ως Μινώταυρος.  Είχε το σώμα  άνδρα με  κεφαλή και ουρά ταύρου. Ο Μινώταυρος ήταν ανθρωποφάγος και ο Μίνωας για να προστατεύσει τους κατοίκους της Κρήτης από αυτόν, μετά από χρησμό που έλαβε από το Μαντείο των Δελφών, ζήτησε από τον Δαίδαλο να κατασκευάσει ένα περίπλοκο κτίσμα, τον γνωστό Λαβύρινθο, στον οποίο στο εξής θα ζούσε έγκλειστος ο Μινώταυρος, ώστε να μην μπορεί να βγαίνει από εκεί και να τρώει ανθρώπους.

Ο Πλάτων μας παραδίδει  ότι ο  Μίνως ήταν σοφός βασιλιάς και με αξιόλογο νομοθετικό έργο. Ο Όμηρος αναφέρει ότι ο Μίνωας έπαιρνε τους νόμους από τον ίδιο τον Δία κάθε εννιά χρόνια σε μια σπηλιά της Ίδης. Γι αυτό η διοίκηση του Μίνωα θεωρήθηκε ανθρωπιστική και δίκαιη και γι’ αυτό το λόγο, σύμφωνα με το μύθο, ορίστηκε ως ένας από τους κριτές του Άδη μαζί με τον αδερφό του Ραδάμανθυ και τον Αιακό. Ο Μίνωας όμως λάμβανε τις τελικές αποφάσεις.

Κάποια χρονιά, ο γιος του Μίνωα Ανδρόγεως βρέθηκε στην Αθήνα και έλαβε μέρος σε αγώνες στην εορτή των Παναθηναίων.  Επειδή ο  νέος νικούσε, προκάλεσε  το μίσος  μερικών πλουσίων Αθηναίων που  τον δολοφόνησαν. Ο Μίνωας όταν το πληροφορήθηκε χωρίς χρονοτριβή κήρυξε τον πόλεμο στους Αθηναίους και τους νίκησε. Ως ποινή όρισε να αποστέλλονται στην Κρήτη κάθε έτος επτά νέοι και επτά νέες τροφή για τον Μινώταυρο.

Μην θέλοντας να ανεχθεί την θυσία αυτή ο Θησεύς, γιος του βασιλέα της Αθήνας Αιγέα, αποφάσισε να είναι και αυτός ένας από τους δεκατέσσερις νέους που αποστέλλονταν στον Μινώταυρο, με σκοπό να τον σκοτώσει. Όταν έφθασε στη Κρήτη  φάνηκε τυχερός, γιατί τον ερωτεύθηκε η κόρη του Μίνωα Αριάνδη. Θέλοντας να τον βοηθήσει του έδωσε ένα νήμα, τον Μίτο της Αριάδνης, και τον συμβούλεψε να δέσει την άκρη του στην είσοδο του λαβύρινθου και να το ξετυλίγει κατά την πορεία του, ώστε να μπορέσει έπειτα, αφού εξολοθρεύσει  το τέρας, να το ξαναμαζεύει, ώσπου να βρει την έξοδο. Έτσι και έγινε.

Ο Θησέας, ο ήρωας των Αθηναίων σε αντιστοιχία με τον Ηρακλή, ήρωα των Βοιωτών,  σκότωσε τον Μινώταυρο με το ξίφος του και χρησιμοποιώντας το Μίτο της Αριάδνης, κατάφερε να βρει την έξοδο από το Λαβύρινθο και να επιστρέψει στην Αθήνα. Με την νίκη του αυτή επίσης ο Θησέας απέδειξε στους Αθηναίους ότι ήταν άξιος γιος και διάδοχος του Αιγαία στον θρόνο των Αθηνών.

Κλείνοντας  πρέπει να αναφέρω ότι σύμφωνα με τον Αιγύπτιο ιερέα και συγγραφέα Μανέθωνα, Φαραώ με το όνομα  Μίνως βασίλεψε και στην Αίγυπτο πριν τον κατακλυσμό. Ο Μίνως και οι απόγονοι και διάδοχοί του βασίλεψαν στην Αίγυπτο για 253 έτη. Σύμφωνα με τον Μανέθωνα η ηγεμονία τους ακολούθησε  την βασιλεία των θεών και κατατάσσεται σε αυτή των ημίθεων.

Advertisements

One response to this post.

  1. Posted by Agni Pericleous on Νοέμβριος 13, 2013 at 1:20 μμ

    exi para polla logia egw vare8ika na to diavazo

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s