Αισιοδοξία

Ας υποθέσουμε πως δεν έχουμε φτάσει

στο μαύρο αδιέξοδο, στην άβυσσο του νου.

Ας υποθέσουμε πως ήρθανε τα δάση

μ’  αυτοκρατορικήν εξάρτηση πρωινού

θριάμβου,  με πουλιά, με το φως τ’ ουρανού,

και με τον ήλιον όπου θα τα διαπεράση.

Ας υποθέσουμε πως είμαστε εκεί πέρα,

σε χώρες άγνωστες της δύσης, του βορρά,

ενώ πετούμε το παλτό μας στον αέρα,

οι ξένοι βλέπουνε περίεργα, σοβαρά.

Για να μας δεχτή κάποια λαίδη τρυφερά,

έδιωξε τους υπηρέτες της όλη μέρα.

Ας υποθέσουμε πως του καπέλλου ο γύρος

άξαφνα εφάρδυνε, μα εστένεψαν, κολλούν

τα παντελόνια μας και με του πτερνιστήρος

το πρόσταγμα χιλιάδες άλογα κινούν.

Πηγαίνουμε – σημαίες στον άνεμο χτυπούν –

ήρωες σταυροφόροι, σωτήρες του Σωτήρος.

Ας υποθέσουμε πως δεν έχουμε φτάσει

από εκατό δρόμους τα όρια της σιγής,

κι ας τραγουδήσουμε, – το τραγούδι να μοιάση

νικητήριο σάλπισμα, ξέσπασμα κραυγής –

τους πυρρούς δαίμονες, στα έγκατα της γης,

και ψηλά τους ανθρώπους να διασκεδάση.

Το ποίημα  έγραψε ο Κώστας Καρυωτάκης και είναι από την ποιητική του συλλογή: Ελεγεία και Σάτιρες, που εκδόθηκε το  1928.

Σύντομα στη ζωή του και συντομότερα στο έργο του αναφέρθηκα τον Ιανουάριο του 2012,  όταν δημοσίευσα  στο ιστολόγιο το ποίημά του Ο Γραφιάς και έκανα  μια μικρή προσέγγιση στο περιεχόμενο του ποιήματος.

Ο πεσιμιστικός ρομαντισμός του ποιητή, ο οποίος από την πρώτη στιγμή που ήλθε στη ζωή και κατάλαβε τον κόσμο μας  ήθελε να φύγει, μας οδηγεί σε άλλες εποχές, τότε που οι κοινωνίες ήσαν περισσότερο απλές και η άρχουσα τάξη κυβερνούσε,, απολαμβάνοντας  μια ζωή ανέμελη, χωρίς έννοιες και άγχη, γεμάτη κυνήγια και έρωτες.  Για τους απλούς ανθρώπους οι εποχές και οι κοινωνίες ήσαν πάντα δύσκολες. Μόνο οι πρίγκιπες και οι ευγενείς ζούσαν ξέγνοιαστα και χαίρονταν τη ζωή.

Αφού η εποχή είναι παρελθόν και η  αισιοδοξία γεννιέται μέσα από υποθετικές καταστάσεις και ουτοπικά όνειρα. Με όπλο του τον έλεγο και το σαρκασμό μας καλεί να υποθέσουμε ότι δεν υπάρχουν πια αδιέξοδα, (αναφέρεται στα αδιέξοδα της εποχής του βέβαια),  στις ζωές των ανθρώπων.  Όλα βαίνουν καλώς και το μυαλό απαλλαγμένο από τα προβλήματα της επιβίωσης λειτουργεί άριστα. Η φύση καταπράσινη γεμάτη από τα δάση που ακμάζουν και σφύζουν από τα κελαηδήματα των πουλιών και το άπλετο φως του ήλιου και της  ημέρας αγκαλιάζει τους ανθρώπους και ομορφαίνει την πλάση.  Κάτοικοι μιας πατρίδας του Βορρά και της Δύσης, απαλλαγμένοι από τα άγχη και τις αγωνίες της καθημερινότητας, θαρρετά  πετάμε τα παλτά στον αέρα, κίνηση ξεγνοιασιάς κι ανεμελιάς, αδιαφορώντας για το τί θα πουν οι άλλοι. Τέλος, ως αποκορύφωμα της υποθετικής ευτυχίας μας,  κάποια τρυφερή και ροζ πλούσια κυρία (λαίδη για τον ποιητή) θα διώξει τους υπηρέτες της, για να μας υπηρετήσει η ίδια προσωπικά.

Στους επόμενους στίχους ο ποιητής με τη λαίδη μας φέρνει στον Μεσαίωνα, τότε που οι πρίγκιπες αρχηγοί των σταυροφοριών ξεκινούσαν να σώσουν τους αγίους τόπους από τους αλλόθρησκους.  Η ενδυμασία προσαρμόζεται στην εποχή,το μεταφορικό μέσο είναι τα άλογα και στο ξεκίνημα προηγούνται τα λάβαρα. Όλοι οι σταυροφόροι ξεκινούν για μια νίκη επιβίωσης. Οι ψυχές τους πάλλουν και το τραγούδι τους γεμάτο ενθουσιασμό ηχεί και φτάνει ψηλά στον ουρανό και κάτω στα  έγκατα της γης. Τόση δύναμη έχει, γιατί πηγάζει μέσα από την ψυχή τους.

Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι ο Καρυωτάκης με τον ποιητικό του πεσιμισμό ταξιδεύει σε άλλες ιστορικές εποχές με την πεποίθηση ότι τότε η ανθρώπινη ζωή είχε περισσότερο ενδιαφέρον, γιατί οι άνθρωποι είχαν όραμα, αγωνίζονταν για την πραγματοποίησή του και αισιοδοξούσαν ότι θα το κατορθώσουν. Αντίθετα με τη δική του εποχή, στην οποία κυριαρχεί η σιωπή και η απαισιοδοξία γιατί τίποτε καλό δεν πρόκειται να γίνει, τα οράματα, τα όνειρα, η αγωνιστικότητα έχουν σιγήσει.

Στους δύσκολους καιρούς που περνάμε, ας μην αφήσουμε τον καρυωτακικό πεσιμισμό να μας κυριεύσει. Είναι τόσο δύσκολα τα ανθρώπινα, που για άλλη μια φορά οι άνθρωποι πρέπει να γίνουν σταυροφόροι, για να διεκδικούν το καλύτερο για τους ίδιους και τους άλλους.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s