Τάσος Κόρφης, Της Γέρικης Ελιάς

Ι. Το ποίημα

Πολύχρονη ελιά, με τα σκεβρά σου κλαδιά αντηχεία

ανέμων,

και τις κουφάλες σου φωλιές ερπετών,

νεκρή σχεδόν, σε παντοτινή ειρήνη, άφοβη, άλυπη, χωρίς όνειρα,

άδικα περιμένεις τα βήματα του ξυλοκόπου.

Μέσα από τις ρίζες και το άγονο σπέρμα σου,

φύτρωσε ο δολοφόνος κισσός που σ΄αγκαλιάζει,

κι έγινες ένα μαζί του, σε μιαν ατέλειωτη

συνουσία, σε μια καρποφορία ζωής

απελπισμένη.

Εσύ του έδωσες το γέρικο σκιάχτρο σου να ψηλώσει,

κι αυτός τους σπασμούς των χυμών και την ανταρσία

των φύλλων του.

ΙΙ.  Ο ποιητής

Ο Τάσος Κόρφης, φιλολογικό ψευδώνυμο του Τάσου Ρομποτή, γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1929. Ο πατέρας του ήταν  γνωστός μουσικοσυνθέτης στην Κέρκυρα. Στην Πάτρα, όπου πήγαινε Γυμνάσιο, δημοσίευσε και τα πρώτα του ποιήματα. Στην Αθήνα ήρθε το 1951 και σπούδασε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. Έκανε καριέρα στο Πολεμικό Ναυτικό από όπου αποστρατεύτηκε με το βαθμό του Αντιναυάρχου.

Ως λογοτέχνης ασχολήθηκε με την πεζογραφία, το δοκίμιο, τη μελέτη, τη μετάφραση και βέβαια με την ποίηση. Πέθανε στην Αθήνα το 1994. Η θάλασσα και το ευρύτερο φυσικό περιβάλλον, ο έρωτας, ο θάνατος και η ζωή είναι διάχυτα μέσα στο ποιητικό του έργο.

ΙΙΙ.  Η προσέγγιση

Όλο το ποίημα είναι μια ολοζώντανη εικόνα. Προβάλλει μπροστά μας και μας γεμίζει δέος, αλλά και μελαγχολία. Το ποίημα σε όλο του το μήκος αφήνει να περάσει η πίκρα της φθοράς από το χρόνο του πανδαμάτορα. Αφήνει επίσης την πίκρα από την εκμετάλλευση που υφίστανται οι αδύναμοι από τους δυνατούς, τους ισχυρούς.

Με το ξεκίνημα ο ποιητής τοποθετεί την ελιά στο χρόνο. Την αποκαλεί πολύχρονη. Άλλωστε η ελιά είναι μακροβιότατο δέντρο. Στη συνέχεια ο ποιητής μας δίνει εικόνες  της φθοράς της από το χρόνο. Τα κλαδιά της είναι σκεβρωμένα και γυμνά. Αφήνουν τον αέρα να αντηχεί μουντά από ανάμεσά τους. Το κορμί της γεμάτο κουφάλες, κατάλληλο να φωλιάζουν ερπετά. Σχεδόν νεκρή, γεμάτη από τη μακαριότητα του θανάτου. Δεν έχει τίποτε να φοβάται πια ούτε και για τίποτε να λυπάται. Ακριβώς όπως ο νεκρός. Μακάριος, άφοβος, χωρίς αισθήματα, χωρίς όνειρα.

Η ελιά όμως του ποιητή δεν είναι τελείως νεκρή, είναι σχεδόν νεκρή. Που σημαίνει πως στο τέλος της ζωής της κάτι ακόμη περιμένει. Αλλά μάταια. Δεν κάνει ούτε για καυσόξυλα. Κανείς δεν τη χρειάζεται πια. Όμως μέσα από τις ρίζες της  και πάνω στο κορμί της  άφησε να φυτρώσει ένας κισσός.  Ένας δολοφόνος κισσός. Γιατί ο κισσός είναι παράσιτο, που ζει εις βάρος άλλων.  Κισσός και γέρικη ελιά βρίσκονται σε μια διαρκή συνουσία, σε ένα διαρκές ερωτικό σφιχταγκάλιασμα. Αυτή σε μιαν απελπισμένη προσπάθεια να κερδίσει ζωή, η ετοιμοθάνατη. Αυτός  μέσα από το σφιχταγκάλιασμα αναπαράγεται πάνω στο γερασμένο κορμί της κερδίζοντας  ζωή από το θάνατό της, το παράσιτο.

Ο ποιητής τη μαλώνει για το αγκάλιασμα αυτό. Την θεωρεί συνένοχη, γιατί  έδωσε την ευκαιρία στον κηφήνα κισσό να γίνει μεγάλος και τρανός εις βάρος της.  Αλήθεια, αυτός που έχει γίνει κάποιος στηριζόμενος σε πλάτες άλλων ποτέ δεν είναι κοινωνικά ωφέλιμος. Ποτέ δεν πρόκειται να προσφέρει. Δεν υπάρχει για το κοινωνικό σύνολο, αλλά μόνο για τον εαυτό του. Ο εγωισμός, η απληστία, ο ατομισμός, ο εαυτουλισμός, σε όλο του το μεγαλείο. Αυτό της το καταγγέλλει άμεσα.

Και έμμεσα καταγγέλλει όλους αυτούς, οι οποίοι ηθελημένα ή αθέλητα έσκυψαν, για να πατήσουν στις πλάτες τους άνθρωποι χαραμοφάηδες,  άχρηστοι,  άπληστοι, εγωιστές. Που κι αν ακόμη δεχτούμε πως δεν ήταν τέτοιοι, τους δώσαμε όλα τα περιθώρια να γίνουν. Κι όσο πιο πολύ σκύβαμε εμείς, τόσο περισσότερο ανέβαιναν αυτοί, όπως τα παράσιτα. Άπλωναν ρίζες, κλαδιά και μας έπιναν το αίμα. Και τώρα που οι σταγόνες περίσσεψαν σε αυτούς και λιγόστεψαν σε μας προσπαθούμε να σηκώσουμε την πλάτη. Θα τα καταφέρουμε; Όλοι μαζί ενωμένοι, ναι, θα τα καταφέρουμε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s