Κ .Π. Καβάφης Στα 200 π.Χ.

Το ποίημα γράφτηκε το 1931.  Βέβαιο ο Αλεξανδρινός ποιητής, όταν συνέθετε το ποίημα αυτό, είχε κατά νου τους Λακεδαιμονίους, αλλά και κάθε έναν, που πιστεύει ότι μόνος του, καθαρός, αμιγής, άσπιλος και αμόλυντος μπορεί να κάνει το θαύμα. Από εμένα είναι αφιερωμένο εξαιρετικά στο κομμουνιστικό κόμμα, το οποίο πιστεύει πως μόνο αυτό κατέχει την ουσία της φιλοσοφίας και του κοινωνικού προβληματισμού των Μάρξ  και Ένγκελς. Με συνέπεια η ιδεολογία που διατυπώθηκε για το λαό πριν  δύο αιώνες, να υπηρετεί το κόμμα.  Δραματική συνέπεια, η διάσπαση των αριστερών πολιτικών δυνάμεων και η ανάπτυξη του δικομματισμού με τα γνωστά για το λαό αποτελέσματα. Αν αυτή τη στιγμή οι προοδευτικές αριστερές δυνάμεις ήσαν ενωμένες, κανένα μνημόνιο δεν θα μας τρόμαζε, δεν θα μπορούσε να μας βλάψει, έστω και αν είχε επιβληθεί με τα όπλα. Οι γονείς μας αυτό το γνωρίζουν από την περίοδο της συγκατοχής (Γερμανών, Ιταλών, Βουλγάρων και Αλβανών φασιστών), όταν η πρόσκληση του φωτισμένου δάσκαλου Δημήτρη Γληνού συνένωσε τους προοδευτικούς Έλληνες και μαζί τους δημιούργησε το εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο, (Βλέπε: Τί είναι και τι θέλει το ΕΑΜ. εκδ. Στοχαστής), το οποίο συμπεριέλαβε στους κόλπους του το 80% των Ελλήνων. Ήσαν όλοι αυτοί κομμουνιστές; Όχι βέβαια. Ήσαν απλά Έλληνες. Και όλοι μαζί, ανεξαρτήτων ιδεολογικών αποχρώσεων και κομματικών υποχρεώσεων, έβαλαν το συμφέρον του λαού και του τόπου πάνω από όλα. Και νίκησαν. Και αν οι δυνάμεις αυτές της νίκης παρέμεναν ενωμένες, δεν θα συνέβαινε ο καταστροφικός εμφύλιος. Δυστυχώς για μας ο Γληνός πέθανε στις 26 Δεκεμβρίου του 1943. Αν ζούσε, πιστεύω, δεν θα φτάναμε στη διάσπαση και την αδελφοκτονία. Και βέβαια όχι σε αυτό το ιδεολογικό πολιτικό βάθος, που δημιουργήθηκε στις μέρες μας, για να  υποστηρίζει το ΚΚ ότι οι διαφορές είναι τεράστιες και δεν μπορούν να ενωθούν οι αριστερές δυνάμεις. Λοιπόν αυτή η αντίληψη του «μοναχός σου χόρευε και όσο θέλεις πήδα», δεν με εκφράζει καθόλου όχι μόνο εμένα, αλλά κάθε σκεπτόμενο πατριώτη. Τους αφιερώνω λοιπόν το ποίημα του Καβάφη, όχι για να αλλάξουν τακτική, πού τέτοια τύχη, αλλά να έχουν να σκέφτονται.

«Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων»

 

Μπορούμε κάλλιστα να φαντασθούμε

πως θ’ αδιαφόρησαν παντάπασι στην Σπάρτη

για την επιγρφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων».

Μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται

για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν

σαν πολυτίμους υπηρέτας.  Άλλωστε

μια πανελλήνια εκστρατεία χωρίς

Σπαρτιάτη βασιλέα γι’ αρχηγό

δεν θα τους φαίνονταν πολλής περιοπής.

Α, βεβαιότατα,  «πλην Λακεδαιμονίων».

Είναι κι αυτή μια στάσις . Νοιώθεται.

Έτσι, πλην Λακεδαιμονίων στον Γρανικό,

και στην Ισσό μετά, και στην τελειωτική

την μάχη, όπου εσαρώθη ο φοβερός στρατός

που στ’ Άρβηλα συγκέντρωσαν οι Πέρσαι,

που απ’ τ’ Άρβηλα ξεκίνησε για νίκην, κ’ εσαρώθη.

Κι απ’ την θαυμάσια πανελλήνιαν εκστρατεία,

την νικηφόρα, την περίλαμπρη,

την περιλάλητη, την δοξασμένη

ως άλλη δεν δοξάσθηκε καμιά,

την απαράμιλλη, βγήκαμ’ εμείς,

ελληνικός καινούργιος κόσμος, μέγας.

Εμείς, οι Αλεξανδρείς, οι Αντιοχείς,

οι Σελευκείς, κ’ οι πολυάριθμοι

επίλοιποι Έλληνες Αιγύπτου και Συρίας,

κ’ οι εν Μηδία, κ’ οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι.

Με τες εκτεταμένες επικράτειες,

με την ποικίλη δράση των στοχαστικών προσαρμογών.

Και την Κοινήν Ελληνικήν Λαλιά

ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμε, ως τους Ινδούς.

Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα!

 

 

Advertisements

One response to this post.

  1. Μέσα σε τόσους λίγους στίχους ο Καβάφης συνοψίζει αιώνες ελληνικής ιστορίας προβάλλοντας τόσο ζωντανά και μεστά τα χαρακτηριστηκά της ελληνικότητας. Η γλώσσα, η δύναμη του λόγου, η ελληνική παιδεία που δημιούργησε τον «ελληνικό καινούργιο κόσμο, μέγα», τον ελληνιστικό πολιτισμό της ποσοτικής ακμής…. και απο την άλλη η διάσπαση, η απαξιώση της εκστρατείας απο τους Λακεδαιμονίους. Ο Καβάφης μαζί με τον Σολωμό, νομίζω, οι μεγαλύτεροι νεοέλληνες ποιητές ενθρονισμένοι δίπλα στον Όμηρο και τον Πίνδαρο.

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s