Χαλίλ Γκιμπράν (1883-1931)

Έχω ασχοληθεί στο παρελθόν αρκετές φορές  με τον μεγάλο Λιβανέζο ποιητή Χαλίλ Γκιμπράν. Έχει γράψει και έχει κληροδοτήσει στην ανθρωπότητα πλείστα πνευματικά διαμάντια.   Μεταξύ των αριστουργημάτων που έγραψε, είναι και το έργο του «Ο Κήπος του Προφήτη».

Το ποίημα που ακολουθεί εκδόθηκε το 1923  και το δημοσίευσε πρόσφατα και κάποια ελληνική εφημερίδα. Ανάμεσα στους στίχους του λες πως ζωγραφίζει  και προφητεύει για την Ελλάδα του σήμερα. Δενμιλά μόνο για την Ελλάδα βέβαια. Υπάρχουν κι άλλες χώρες στην ίδια με την Ελλάδα μοίρα. Αλλά και αν δεν υπάρχουν ακόμη, σίγουρα θα φροντίσουν αυτοί που σκέπτονται πριν από μας για μας, να υπάρξουν.

Ας θυμηθούμε ξανά το απόσπασμα :

«Το έθνος να λυπάστε αν φορεί ένδυμα που δεν το ύφανε.

Ψωμί αν τρώει αλλά όχι απ’ τη σοδειά του.

Κρασί αν πίνει, αλλά όχι από το πατητήρι του.

Το έθνος να λυπάστε που δεν υψώνει τη φωνή παρά μονάχα στη πομπή της κηδείας.

Που δεν συμφιλιώνεται παρά μονάχα μες τα ερείπιά του.

Που δεν επαναστατεί παρά μονάχα σαν βρεθεί ο λαιμός του ανάμεσα στο σπαθί και την πέτρα.

Το έθνος να λυπάστε που έχει αλεπού για πολιτικό, απατεώνα για φιλόσοφο, μπαλώματα και απομιμήσεις είναι η τέχνη του.

Το έθνος να λυπάστε που έχει σοφούς από χρόνια βουβαμένους.»

Παραφράζουμε.

Άξιος για λύπηση είναι ο λαός που όταν αδικείται:

δεν παράγει, δεν διεκδικεί, δεν ομονοεί, δεν αντιδρά, που ψηφίζει πολιτικούς ψεύτες, πονηρούς και παρτάκηδες απάτριδες, που παράγει η παιδεία του φιλοσόφους απατεώνες, με σκοπό να παραπλανούν τα πλήθη και οι σοφοί του, αντί να διαφωτίζουν το λαό, ως έχουν χρέος, σωπαίνουν, ίσως γιατί φοβούνται. Ο φόβος όμως είναι πάντοτε κακός σύμβουλος όχι μόνο για τον έναν, αλλά για όλους.

Τα λόγια είναι πολύ σημαντικά και οι αλήθειες καυτές πατάτες. Μα τίποτα δεν είναι αναστρέψιμο. Μια καλή επένδυση στην παιδεία του μέλλοντος πάνω στις αδυναμίες μας, που όλοι οι άνθρωποι έχουν,  και η ελπίδα με το χαμόγελο θα ξαναγυρίσουν μονιμότερα στα πρόσωπα των παιδιών μας.

Όταν λέμε καλή επένδυση στην παδεία εννοούμε:  απαλλαγή από στείρα  σχολικά προγράμματα , άχρηστο περιεχόμενο σπουδών  και ανεδαφικές  μεθόδους διδασκαλίας, που δεν βοηθούν το νέο να αναπτύξει πρωτοβουλίες, να επιδιώξει να βρει μόνος του τη γνώση, να τρέξει πρώτος στο κυνήγι του θησαυρού. Παρά τον καθηλώνουν στο θρανίο, τον μετατρέπουν σε ταμιευτήρα γνώσης , λες και είναι ποτέ δυνατόν να χαρίσει κανείς τη γνώση. Η γνώση κατακτιέται, δεν χαρίζεται. Μόνο μέσα από τα βιώματα και την ατομική του προσπάθεια  μαθαίνει κανείς. Αυτό οι φωστήρες του Υπουργείου Παιδείας τα γνωρίζουνπολύ καλά, δεν περιμένου από μένα ή τους άλλους παιδαγωγούς να τους το πούμε. Αλλά, το λέω, το καταθέτω εγγράφως και το πιστεύω ακράδαντα,  δεν θέλουν έξυπνους και δημιουργικούς ανιθρώπους να δώσουν στην κοινωνία. Οι έξυπνοι και σκεπτόμενοι άνθρωποι ρωτούν, ζητούν εξηγήσεις και γίνονται έτσι επικίνδυνοι για το κατεστημένο, που λεηλατεί τη ζωή μας από τη στιγμή που θα γεννηθούμε.

Έχω κατηγορηθεί πως  πιστεύω σε μυστικές εταιρείες ή συνομωσίες. Τίποτε από όλα αυτά. Η συνομωσία της εταιρείας υπάρχει και είναι γύρω μας. Και ακριβώς επειδή δεν είναι μυστική ούτε κρυμμένη, αλλά ολοζώντανη ανάμεσά μας, φροντίζει να μη προβληματιζόμαστε  ούτε να σκεπτόμαστε. Αλλά μας πετάει ένα κοκκαλάκι, το αρπάζουμε στον αέρα και κλείνουμε μάτια ,  αυτιά και στόμα.

Οι ομοιότητες λοιπόν  είναι πολλές, αλλά πώς να τις παλέψουμε και να τις εξαλείψουμε;

Βοήθεια πατριώτες!

Advertisements

One response to this post.

  1. Posted by Φρόσω Γιαννουσάκη on Ιανουαρίου 23, 2012 at 9:47 μμ

    Χρύσα, εκπληκτικό το ποίημα του μεγάλου Λιβανέζου ποιητή εκπληκτικώτερη δε η «παράφραση» που έκανες. Συμφωνώ και επαυξάνω.
    «Οι έξυπνοι και σκεπτόμενοι άνθρωποι ρωτούν, ζητούν εξηγήσεις και γίνονται έτσι επικίνδυνοι για το κατεστημένο, που λεηλατεί τη ζωή μας από τη στιγμή που θα γεννηθούμε»
    Πρέπει να βρούμε λύσεις…..

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s