Συνέντευξη

Η συνέντευξη που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Άρτας Μαχητής στις 21-9-2011. Θεωρούμε ότι αξίζει να δημοσιευτεί και να διαβαστεί, γιατί αφορά σε μια πολύ σπουδαία Ελληνίδα παιδαγωγό του 20 ου αι., τη Ρόζα Ιμβριώτη. Για την παιδαγωγό έχουμε δημοσιεύσει στο blog και αξίζει τον  κόπο να τη γνωρίσει ο κάθε ενδιαφερόμενος και αναγνώστης.

Αριθμούνται οι ερωτήσεις. Με παύλα ακολουθούν οι απαντήσεις.

1)    Ποια ήταν η αφορμή για να εκδοθεί η μελέτη «Ρόζα Ιμβριώτη, της ζωής και του σχολείου», εκδόσεις Εμπειρία –Εκδοτική;

_ Αφορμή για την έκδοση της μελέτης, που αφορά στη ζωή και το έργο της σπουδαίας παιδαγωγού ήταν η επιθυμία μου να γίνει ευρύτερα γνωστή αυτή η σπουδαία αγωνίστρια, που με τη δράση της άφησε το στίγμα της στον 20ο  αι.

2)  Τι υπονοεί ο τίτλος «Ρόζα Ιμβριώτη, της ζωής και του σχολείου»;

_ Η Ρ.Ι. πίστευε πως μέσα από μια καλύτερη εκπαίδευση θα μπορούσε να γίνει η ζωή καλύτερη για όλους τους ανθρώπους και ιδιαίτερα για τους εργάτες, τις γυναίκες και τα παιδιά. Έτσι έθεσε στο κέντρο των κοινωνικών της αγώνων τα αδύνατα κοινωνικά στρώματα.

3)  Η μελέτη σας αναφέρεται σε μία σπουδαία παιδαγωγό, που δυστυχώς λίγοι σήμερα την θυμούνται. Ποιες ήταν οι δυσκολίες κατά την πορεία  της συγγραφής και γιατί όχι και κατά την έκδοση;

_ Η παιδαγωγική και εκπαιδευτική δράση της Ρόζας Ιμβριώτη απετέλεσε τη διατριβή μου στη Φιλοσοφική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά την προσπάθεια συνάντησα τεράστιες δυσκολίες, γιατί το αρχείο των Ιμβριώτηδων βρισκόταν κλεισμένο και αναξιοποίητο στα υπόγεια της βιβλιοθήκης της Φιλοσοφικής Θεσσαλονίκης, τα αρχεία της βιβλιοθήκης της Ελληνικής Βουλής μεταφέρονταν στην οδό Λένορμαν και χρειάστηκε να περιμένω τρία χρόνια για να τα μελετήσω, τέλος τα αρχεία του ΚΚΕ δεν τα είχαν προς διάθεση για μελέτη.  Χρειάστηκα πέντε χρόνια έρευνας για τη συγκέντρωση του κατάλληλου και αναγκαίου υλικού, προτού προχωρήσω στη σύνθεση της έρευνας. Όσον αφορά στο ότι λίγοι σήμερα τη θυμούνται, αυτό όντως είναι μια θλιβερή διαπίστωση κι εγώ τουλάχιστον την αποδίδω αφενός στο ότι ήταν γυναίκα και αφετέρου στο ότι συστρατεύτηκε πολιτικά με το ΚΚΕ.

4)  Η  κοινωνική μόρφωση, γράφει η παιδαγωγός, δίνει ποιότητα στη ζωή και καθορίζει την κοινωνική πορεία του ανθρώπου. Μπορείτε να σχολιάσετε αυτή την άποψη;

_ Ο άνθρωπος, όπως λέει και ο Αριστοτέλης και τιμούσε ιδιαίτερα η παιδαγωγός, είναι φύσει κοινωνικό όν.  Ως εκ τούτου οφείλει  να αναπτύξει κοινωνικότητα τέτοια, ώστε σε αγαστή συνεργασία με τους άλλους να πετυχαίνει το «εὖ ζῆν» για όλους. Η κοινωνική μόρφωση οδηγεί τον άνθρωπο από το εγώ στο εμείς. Και στην εποχή μας περισσότερο παρά ποτέ αυτό είναι μεγάλη ανάγκη.

5)  Η Ιμβριώτη ήταν μέλος του εκπαιδευτικού Ομίλου ο οποίος αποτέλεσε ένα πνευματικό σωματείο με σπουδαίο προβληματισμό. Γιατί εκείνη η περίοδος αν και ήταν πολύ δύσκολη η εκπαίδευση είχε σημαντικές προσωπικότητες όπως ο Δελμούζος, ο Γληνός , ο  Παπαμάρκος αλλά κι η Ιμβριώτη;

_ Είναι ένα γεγονός. Πάντοτε στις δύσκολες στιγμές η Ελλάδα γεννά πνευματικούς ανθρώπους ικανούς να την βοηθήσουν. Γεγονός επίσης είναι πως στις δυσκολίες πάντα το σχολείο καλείται να δώσει τις λύσεις. Γιατί το σχολείο, όταν λειτουργεί με σωστές παιδαγωγικές αρχές και υπηρετείται από άξιους εκπαιδευτικούς, συνδέει τον άνθρωπο με τη ζωή. Άρτια πνευματική προσωπικότητα προοιωνίζει μια καλύτερη ζωή.

6)  Η Ρόζα  Ιμβριώτη πίστευε ότι με αγώνα και επιμονή στο στόχο ο κόσμος γίνεται καλύτερος. Πιστεύει όμως το ίδιο και ο σύγχρονος νεοέλληνας;

_ Αυτό είναι πολύ καλό ερώτημα και μια μεγάλη απορία.  Σίγουρα θα υπάρχουν άνθρωποι που το πιστεύουν. Αλλά για να γίνει το έμβλημα των πολλών και ιδιαίτερα των νέων, γιατί αυτό είναι το ζητούμενο, χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια από σχολείο, οικογένεια, πολιτεία.

7) Να εργάζεται ο δάσκαλος και να εξοπλιστεί με διαγνωστικές ικανότητες και σαφέστατες επιστημονικές γνώσεις. Εσείς ήσασταν για πάρα πολλά χρόνια στην εκπαίδευση.  Ποια είναι η γνώμη σας από την εκπαιδευτική σας εμπειρία;

_ Δεν είναι δυνατόν όποιος αποφοιτά από το Πανεπιστήμιο να γίνεται εκπαιδευτικός.  Σκεφτείτε, ο ιατρός μετά από έξι χρόνια σπουδές έχει άλλα τόσα και περισσότερα νοσοκομειακή πρακτική. Ο δικηγόρος μετά τις σπουδές του απαιτείται να έχει και δυο χρόνια επί πλέον εξάσκηση. Το ίδιο ο υδραυλικός, ο ηλεκτρολόγος και γενικά ο κάθε τεχνίτης. Το δάσκαλο όμως με ποια λογική μπορεί να τον κάνει ο καθένας;  Το πρόβλημα εστιάζεται στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Χρειαζόμαστε εκπαιδευτικούς με ουσιαστική μόρφωση και παιδευτική φιλοσοφία τέτοια, που με εμπιστοσύνη να τις εμπιστευόμαστε το μέλλον της πατρίδας.

8) Αν μια κοινωνία επιθυμεί να κυβερνηθεί δημοκρατικά πρέπει να προσέξει την εκπαίδευση. Γιατί ακόμα και σήμερα η εκπαίδευση αποτελεί την κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης της κοινωνίας;

_ Η εκπαίδευση ανήκει στο κοινωνικό εποικοδόμημα. Δεν είναι το θεμέλιο της κοινωνίας, είναι όμως ο χώρος, όπου συναντάται το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον. Με αυτή την αντίληψη, γίνεται το σχολείο η «κολυμβήθρα του Σιλωάμ», όπου ο αναπτυσσόμενος άνθρωπος γεύεται τη δυναμική της ζωής. Και αν οι γεύσεις που θα πάρει είναι θετικές, θετικά θα θεωρεί την κοινωνική πραγματικότητα και θα εργάζεται για το καλό του συνόλου. Διαφορετικά…

9) Γράφει η Ιμβριώτη πως είναι εθνική ανάγκη ο λαός να διαβάσει , να ωφεληθεί και να αγαπήσει το βιβλίο. Διαβάζει σήμερα ο λαός μας;

_ Όχι, το αναγνωστικό κοινό χρόνο με το χρόνο λιγοστεύει. Και αυτό είναι κάτι που απασχολεί το σύνολο των πνευματικών ανθρώπων. Πώς συμβαίνει να γράφουν όλο και περισσότεροι, ενώ διαβάζουν όλο και λιγότεροι;

10) Διαβάζοντας το εξαιρετικό βιβλίο σας , σκέφτηκα τι τυχεροί ήταν οι μαθητές που είχαν δασκάλα την Ρόζα Ιμβριώτη. Γιατί ο δάσκαλος στην κοινωνίας της πληροφορίας εξακολουθεί ακόμη να γοητεύει τις ψυχές των μαθητών του;

_Γιατί υπάρχει η προσωπική επαφή, η διαπροσωπική επικοινωνία, κάτι που δεν αντικαθίσταται με τίποτε. Και σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά επιβάλλεται να γοητεύει ο δάσκαλος τις νέες γενιές, για να καλλιεργεί ήθος και κοινωνικές αξίες.

11) Πέρα από τη μελέτη που συγγράψατε ασχολείστε και με το διαδίκτυο. Μπορείτε να μας αναφέρετε τις δραστηριότητες που έχετε αναπτύξει;

_ Η πορεία μου στην εκπαίδευση με πλούτισε ψυχοπνευματικά. Όλος αυτός ο πλούτος δεν θέλω να θαφτεί μαζί μου. Επιθυμώ να μείνει όσο γίνεται. Για το σκοπό αυτό έχω δημιουργήσει ένα blog, στο οποίο καταθέτω τους κοινωνικούς, πολιτικούς, φιλοσοφικούς, εκπαιδευτικούς, φιλολογικούς προβληματισμούς μου πολύ συχνά. Νοιώθω μεγάλη ικανοποίηση, όταν μετά από καθημερινό έλεγχο διαπιστώνω πως έχω κατά μέσο όρο 15 με 20 αναγνώστες σε καθημερινή βάση. Ελπίδα και επιθυμία μου είναι να κερδίσω περισσότερους φίλους και αναγνώστες. Γι αυτό, σας παρακαλώ να δημοσιεύσετε τη διεύθυνση του ιστολογίου μου.  Chryssablog.wordpress.com

Σας ευχαριστώ. Εύχομαι η ιερή σας προσπάθεια να αναδεικνύετε νέους συγγραφείς να αποδώσει τους καρπούς που επιθυμείτε.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s