Πολυτεχνική Εκπαίδευση Ι.

Με την ευκαιρία της δημόσια διαβούλευσης για το Τεχνολογικό Λύκειο, καταθέτουμε το άρθρο μας που αφορά στην Πολυτεχνική Εκπαίδευση και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Πολίτες τχ 26 Μάιος 2011, σελ. 48-49.
Η πολυτεχνική μόρφωση είναι η εκπαιδευτική πρόταση των σοσιαλιστών παιδαγωγών. Τη φιλοσοφία της επέβαλαν οι εξελίξεις στον τομέα των επιστημών και της τεχνικής, οι οποίες οδήγησαν σε μια ευρύτερη αντίληψη για την παιδεία των πολιτών και την ανάπτυξη της νέας κοινωνίας. Στόχο της έχει: να εξοικειωθούν οι μαθητές με την τεχνική, την τεχνολογία και την οργάνωση των βασικών κλάδων της σύγχρονης παραγωγής, να κατανοήσουν τις γενικές επιστημονικές αρχές της παραγωγής, να αποκτήσουν πρακτικές εμπειρίες και τεχνικές δεξιότητες και να αποκτήσουν, μέσα από τη συμμετοχή τους στην παραγωγική διαδικασία τη συναίσθηση της προσωπικής τους ευθύνης για τη συμβολή τους στο παρόν και στο μέλλον της οικοδόμησης της νέας κοινωνίας .
Η πολυτεχνική εκπαίδευση θεμελιώθηκε από τον Marx και τον Engels. Οι δύο στοχαστές προβληματίστηκαν σχετικά με τη σχέση εκπαίδευσης και εργασίας, καθώς και τη ραγδαία ανάπτυξη της βιομηχανίας, της γεωργίας και των μέσων συγκοινωνίας, με τη μηχανοποίηση και τον αυτοματισμό της παραγωγής, γεγονότα που συνδέονται με την οικονομική μεταβολή που χαρακτηρίζει τη βιομηχανική επανάσταση. Οι εξελίξεις αυτές προϋποθέτουν εργατικό δυναμικό εξοικειωμένο με τα βασικά στοιχεία της επιστήμης και της τεχνολογίας, με σκοπό να συμβάλουν στην ανάπτυξη της παραγωγής, που σημαίνει υψηλότερο βιοτικό επίπεδο. Η εκπαίδευση αυτή επομένως επιδιώκει να εξοικειώσει τον έφηβο με τις αρχές όλων των μηχανισμών της παραγωγής, μέσα από διδασκόμενα μαθήματα τα οποία πρέπει να διαπερνά κάποιο «πολυτεχνικό» πνεύμα . Ο Παπαμαύρος βεβαιώνει ότι σύμφωνα με τη μαρξιστική αντίληψη πολυτεχνική εκπαίδευση «είναι η διανοητική εκείνη μόρφωση που με μέσο τη διδασκαλία προσφέρει στους μαθητές τις βασικές γνώσεις και τις βασικές αρχές όλων των βασικών ενεργειών της παραγωγής και τους ασκεί στη χρήση των απλουστέρων εργαλείων των κυριοτέρων ειδών της ενεργείας» .
Ο «πολυτεχνισμός» νοείται ως μέθοδος και ως περιεχόμενο της διδασκαλίας, με στόχο να προετοιμάσει τον μελλοντικό εργαζόμενο πολυεπαγγελματικά. Σ’ αυτή τη βάση η τεχνολογία με την ενότητα θεωρίας και πρακτικής υπογραμμίζει το χαρακτήρα ολότητας ή πολυπλευρικότητας του ανθρώπου. Η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου μπορεί να εννοηθεί μόνο με τη συμμετοχή του στις πραγματικές συνθήκες εργασίας και την απόκτηση εμπειριών . Έτσι, η εργασία ως παραγωγική διαδικασία αποβαίνει στοιχείο δημιουργικής ανθρώπινης σκέψης, ασκεί μορφωτική επίδραση στον άνθρωπο και αποτελεί ουσιαστικό σύνδεσμο ανάμεσα στην παραγωγή και την εκπαίδευση . Και όπως υποστήριζαν ο Lenin και η Κrupskaja, η σύνδεση του περιεχομένου ενός μαθήματος με το υλικό και των άλλων μαθημάτων κατά τη διδασκαλία βοηθά τον μαθητή να ανασυνθέσει τις γνώσεις του και να αποκτήσει ενιαία κοσμοθεωρία.
Η πολυτεχνική είναι γενική εκπαίδευση και λαμβάνει υπόψη τις δυνατότητες και την ηλικία του παιδιού, τις απαιτήσεις και το εκπαιδευτικό επίπεδο των μαθητών και τις ανάλογες δομές και δυνατότητες της παραγωγής και της οικονομίας. Αποβλέπει στην προετοιμασία ατόμων ικανών για εργασία και κοινωνική ζωή με την απόκτηση κατάλληλων γνώσεων, με την ανάπτυξη δεξιοτήτων, με την εξοικείωση στο χώρο της εργασίας και τα προβλήματα της παραγωγής.
Στη σοσιαλιστική κοινωνία η εργασία και η παιδεία θα πρέπει να είναι αλληλένδετες. Θα πρέπει να παρέχεται μια πολύπλευρη τεχνική μόρφωση, και κάθε επιστημονική εκπαίδευση πρέπει να στηρίζεται και σε πρακτική εξάσκηση. Έτσι απομακρύνεται η μονομέρεια της αγωγής, αποφεύγεται ο κίνδυνος της ανερμάτιστης θεωρίας, εξορκίζεται η αβεβαιότητα της άγνοιας και υλοποιείται ο τελικός στόχος της σοσιαλιστικής εκπαίδευσης, που είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου, καθώς τα μέσα παραγωγής συνδυάζονται αρμονικά με τις εκπαιδευτικές λειτουργίες. Σε αντίθεση με το φιλελεύθερο εκπαιδευτικό ρεύμα, το οποίο δημιούργησε το ιδεολόγημα της αξίας της χειρωνακτικής εργασίας στην προσπάθειά του να μεταστρέψει τις κοινωνικές προτιμήσεις και να πείσει για την ανάγκη δημιουργίας δικτύου τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, το αριστερό εκπαιδευτικό ρεύμα προχώρησε στη δημιουργία ανάλογου ιδεολογήματος που τονίζει την αξία και την ανάγκη της εργασίας των μαθητών. Ιδεολόγημα, το οποίο συνδέεται με τη συναντίληψη των Marx και Engels ότι η εργασία δημιούργησε του άνθρωπο.

Advertisements

2 Σχόλια

  1. […] Σημειώσεις: Βυγκότσκυ Λ. (1993), Σκέψη και γλώσσα, Γνώση, Αθήνα Μαρξ Κ.(1963), Το Κεφάλαιο-Κριτική της Πολιτικής Οικονομίας, Μόρφωση, Αθήνα Φίσερ Έρνστ, (1976), Η αναγκαιότητα της Τέχνης, Θεμέλιο Χρονοπούλου-Πανταζή Χρύσα, Πολυτεχνική Εκπαίδευση Ι., Πολυτεχνική Εκπαίδευση Ι. […]

    Απάντηση

  2. […] της Τέχνης, Θεμέλιο Χρονοπούλου-Πανταζή Χρύσα, Πολυτεχνική Εκπαίδευση Ι. Vygotsky L.S., (2000), Νους στην κοινωνία. Η ανάπτυξη των […]

    Απάντηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s