Απολογισμός

Στις 21 Φεβρουαρίου κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Εμπειρία Εκδοτική το βιβλίο μου: Ρόζα Ιμβριώτη της ζωής και του σχολείου.
Αυτό το πόνημα αποτέλεσε για μένα στοίχημα ζωής. Κοπίασα να συγκεντρώσω και να δημιουργήσω ένα αρχείο, που να αφορά στη δράση και το έργο της. Να το μελετήσω και με πυξίδα τις ιδέες της να οικοδομήσω την προσωπικότητά της στον άξονα: άνθρωπος της σκέψης και της πράξης.
Πολύ θέλω να τονίσω κάποιους σταθμούς της ζωής της, που επιβεβαιώνουν τα όσα υποστηρίζω γι αυτήν.
1. Γυναικείο κίνημα. Από τα τρυφερά της χρόνια επιδιώκει την αναβάθμιση της γυναίκας. 1914, στα 16 της διδάσκει στο Κυριακό Σχολείο Εργατριών, προκειμένου οι αναλφάβητες εργάτριες να συνειδητοποιήσουν τη μειονεκτική τους θέση και να αποφασίσουν να αγωνιστούν για τη βελτίωσή της. 1920, από τα ιδρυτικά στελέχη του Συνδέσμου για τα δικαιώματα της Γυναίκας. Ο τίτλος μιλάει για το σκοπό του κινήματος. Με άρθρα, βιβλία, διαλέξεις και διδασκαλία-διαφώτιση ως όπλα, δίνει μάχες για την υλοποίηση των στόχων του Συνδέσμου και την κοινωνική δικαίωση της γυναίκας. 1946, από τα ιδρυτικά στελέχη της Πανελλήνιας οργάνωσης Γυναικών (ΠΟΓ).
2. Αναβάθμιση της ελληνικής εκπαίδευσης, εκσυγχρονισμός του ελληνικού κράτους. Μια ζωή αγώνας για την επιτυχία του σκοπού από την έδρα η ίδια ως δασκάλα σε γυμνάσια και λύκεια, καθώς και στο Μαράσλειο Διδασκαλείο. Ήταν η πρώτη γυναίκα που το 1924 κλήθηκε να διδάξει σε ανώτερο Διδασκαλείο, θέση που την κέρδισε με τις γνώσεις και την εκπαιδευτική της ευαισθησία και πρωτοπορία, αποδεδειγμένα μέσα από τους κοινωνικούς της αγώνες, για τους οποίους τιμωρήθηκε με δικαστήρια και στέρηση της έδρασ της. 1933, η πρώτη γυναίκα Γυμνασιάρχης στο Κιλκίς. 1937, η πρώτη που οργάνωσε και έθεσε σε λειτουργία το Πρότυπον Ειδικόν Σχολείον Αθηνών (ΠΕΣΑ), μέριμνα για παιδιά με μαθησιακά και νοητικά προβλήματα. 1941-1945, στην Εθνική Αντίσταση και στο τμήμα εκπαίδευσης της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ) συνεργάζεται για τη δημιουργία ενός λαϊκού σχολείου, που να υπηρετεί τις ανάγκες των παιδιών του λαού. 1944, στο πλαίσιο της ΠΕΕΑ οργανώνει και λειτουργεί στην Τύρνα «Διδασκαλείο» στο πνεύμα της προοδευτικής εκπαίδευσης, για την ταχύρρυθμη εκπαίδευση δασκάλων, απαραίτητων να στελεχώσουν τα άδεια από δασκάλους δημοτικά, αμέσως μετά την απελευθέρωση. 1948-1951 στην εξορία μαζί με τις «εκπαιδευτικές» δημιουργεί άτυπα σχολεία, για να μορφωθούν οι αγράμματες γυναίκες, καθώς και τα κορίτσια της παιδικής, της εφηβικής και της νεαρής ηλικίας. 1951 και ως το τέλος της ζωής της 1977 με άρθρα και προσωπική παρουσία στους αγώνες για τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, την κοινωνική αναβάθμιση,για την κοινωνική δικαίωση των λαϊκών στρωμάτων, των γυναικών, των παιδιών, των εργαζομένων, των κοινωνικά ασθενέστερων ομάδων.

Απολογισμός:

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1917-1927 Άρθρα 15

Ι Θέματα Κοινωνίας 8
Γυναικεία δικαίωση 5
Γυναικεία εκπαίδευση 3
ΙΙ Θέματα Παιδείας 7
Το σύγχρονο σχολείο 3
Η διδασκαλία της ιστορίας 4

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1927-1940 Άρθρα 16
Ι. Θέματα Παιδείας
Το σύγχρονο σχολείο 8
Εκπαίδευση παιδιών με νοητική καθυστέρηση 8

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1940-1951 Άρθρα 48

Ι. Θέματα Κοινωνίας 42
Παιδιά – Μητέρα και παιδιά 27
Νέοι 1
Γυναικεία θέματα 7
Αφιερώματα 5
Άλλα κκοινωνικά θέματα 2

ΙΙ. Θέματα Παιδείας 6
Αντιμετώπιση άμεσων εκπαιδευτικών προβλημάτων 4
Μελλοντική εκπαίδευση 2

ΠΕΡΙΟΔΟΣ 1952-1977 233 Άρθρα

Ι. Θέματα Κοινωνίας 143
Παιδιά 9
Νέοι 29
Γυναίκες 11
Διανοούμενοι 7
Πόλεμος και Ειρήνη 20
Ταξίδια 21
Αναμνήσεις-Αφιερώματα 25
Άλλα κοινωνικά θέματα 21
Κριτική των Κομμάτων 16
Φιλοσοφικά 5
ΙΙ Θέματα Παιδείας 90
Καταγγελίες 15
Προτάσεις 18
Εκπαιδευτικοί 15
Κριτική μεταρρυθμίσεων 19
Πολυτεχνική εκπαίδευση 16
Ανωτάτη Παιδεία 5
Λαϊκή μόρφωση 2

1917-1977 60 χρόνια συγγραφικής δημιουργίας
Ι Αρθρογραφία Σύνολο Άρθρων 312

Θέματα Κοινωνίας 193
Θέματα Παιδείας 119

II Βιβλία 8
Για τη γυναίκα 2
Για τη φιλοσοφία 1
Για την εκπαίδευση 4
Για την κοινωνία και την παιδεία. (συλλογή) 1

ΙII Μεταφράσεις 5
Φιλοσοφία 1
Παιδαγωγική Ψυχολογία 3
Εκπαίδευση 1

ΙV Αναγνωστικά 4
Μαζί με άλλους 3
Μόνη της 1

V Κριτικές 7
Απαντήσεις σε κριτικές που δέχτηκε 4
Κριτική σε έργα άλλων 3

Τα στοιχεία περιλαμβάνονται σε πλήρεις πίνακες της διατριβής μου (Χρύσα Χρονοπούλου, Η Παιδαγωγική και εκπαιδευτική δράση της Ρόζας Ιμβριώτη, Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Αθηνών, Τμ. Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής, Ψυχολογίας) όπου και πλήρης κατάλογος με το τί έγραψε και πού βρίσκεται δημοσιευμένο, για όσους ενδιαφέρονται. Ο ίδιος κατάλογος των εργων της περιλαμβάνεται και στην έκδοση του βιβλίου με τον τίτλο: Ρόζα Ιμβριώτη της ζωής και του σχολείου, Εμπειρία Εκδοτική, 2011.
Παρουσίαση του βιβλίου θα γίνει στο Καφε-βιβλιοπωλείο Φλοράλ της πλατείας Εξαρχείων στις 5 Απριλίου 7μμ. Θα είναι χαρά μας να σας δούμε εκεί.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s