Ο Μέντορας καθηγητής

Υποστηρίζω ότι ο καλός δάσκαλος γίνεται. Μπορεί η διδασκαλία να είναι τέχνη και τεχνική, αλλά δεν είναι ταλέντο ή έστω μόνο ταλέντο. Γι αυτό απαιτείται κατάλληλη προετοιμασία, προκειμένου ο δάσκαλος να διαφωτίσει τη νέα γενιά πάνω στο γνωστικό του αντικείμενο με τρόπο, που οι μαθητές του να το γνωρίσουν σφαιρικά και δημιουργικά, αλλά και να αντιληφθούν τη σημασία του για τη ζωή τους.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ.
Δεν σημαίνει ότι πρέπει να θεωρείται δάσκαλος όποιος έχει αποκτήσει ένα πτυχίο Πανεπιστημίου. Όποιος επιθυμεί να διδάξει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, οφείλει αυτό να το δηλώσει στη σχολή του από το έκτο εξάμηνο, ώστε στο έβδομο και όγδοο εξάμηνο παράλληλα με τη θεωρητική προετοιμασία να προετοιμάζεται και πρακτικά. Με μικροδιδασκαλίες σε φροντιστηριακό ή σεμιναριακό επίπεδο στο πλαίσιο της σχολής, όπου έμπειροι ήδη και δοκιμασμένοι καθηγητές της δευτεροβάθμιας θα μυούν σταδιακά τους φοιτητές στο τι, το πώς και το γιατί του διδάσκειν. Μετά την αποφοίτηση και για ένα ή καλύτερα δύο ακόμη ακαδημαϊκά έτη οι απόφοιτοι που επιθυμούν να διδάξουν θα οδηγηθούν σε ένα σχολείο, όπου θα παρακολουθούν έναν καθηγητή, ο οποίος θα διδάσκει το γνωστικό αντικείμενο, που ενδιαφέρεται να διδάξει και ο ασκούμενος. Αυτός θα είναι και ο μέντορας του εκκολαπτόμενου καθηγητή. Ο μέντορας θα αναλάβει να τον εντάξει στο προγραμμα διδασκαλίας του σχολείου και του μαθήματός του. Ο ασκούμενος θα βρίσκεται μαζί του στην τάξη, θα τον παρακολουθει συστηματικά, θα του εκεθέτει τους προβληματισμούς του σχετικά με τη διαδικασία του μαθήματος και κάποιες φορές θα έχει την ευκαιρία να αναλάβει και ο ασκούμενος παραδόσεις, υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση του Μέντορας, ο οποίος και θα του ασκήσει κριτική πάντα σε πολιτισμένο επίπεδο. Κανείς δεν γεννιέται σοφός. Γίνεται όμως στην πράξη. Αυτήν ακριβώς την εμπειρία πρέπει να την κατακτήσει όποιος θέλει να λέγεται δάσκαλος. Και θα την αποκτήσει μόνο μέσα στο σχολείο και υπό την καθοδήγηση έμπειρου προσώπου. Γιατί ο όρος διδάσκαλος από το ρήμα διδάσκω σημαίνει διαφωτίζω. Αν λοιπόν ο δάσκαλος δεν έχει πάρει το φως, πώς θα το μεταλαμπαδεύσει στη νέα γενιά.
Η πρότασή μας όμως δεν τελειώνει εδώ. Παράλληλα, αυτός που επιθυμεί να λέγεται δάσκαλος, για όσο χρόνο ασκείται πρακτικά πρέπει να παρακολουθεί στο Πανεπιστήμιο και περισσότερα παιδαγωγικά μαθήματα. Γιατί η γνώση κερδίζεται μέσα από κατάλληλη ψυχολογική προετοιμασία και είναι στην ευθύνη του διδάσκοντος όχι μόνο η σε βάθος γνώση του αντικειμένου του, όχι μόνο η τεχνική της μετάδοσης της γνώσης, όσο και η ικανότητα να δημιουργεί την κατάλληλη παιδαγωγική ατμόσφαιρα στην τάξη, ώστε να πετυχαίνει το σκοπό του.
Μετά δε το πέρας της πολλαπλής αυτής προσπάθειας σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο, ο ασκούμενος θα αξιολογείται και από τον μέντορα καθηγητή και από τη σχολή του με εκθέσεις και εξετάσεις. Που σημαίνει ότι ο μέντορας καθηγητής θα είναι σε διαρκή επικοινωνία και επαφή με τη σχολή του ασκούμενου. Μια προετοιμασία σε αυτή την κατεύθυνση θα έδινε στην πατρίδα τους άξιους δάσκαλους, που θα καλλιεργούσαν στους νέους μας τη δημιουργικότητα, την εφευρετικότητα, την αποτελεσματικότητα και πάνω από όλα τη διάθεση να αγωνιστούν στο στίβο της ζωής και να συμβάλουν στο κοινωνικό γίγνεσθαι και όχι να αράξουν σε μια δημοσιοϋπαλληλική καρέκλα και μέσα από γνωριμίες να πετύχουν και την άνοδο σε δημόσια αξιώματα.
Πιστεύω ότι η εφαρμογή του θεσμού του μέντορα καθηγητή έχει διπλό καλό αποτέλεσμα. Πρώτον, ο νεοδιόριστος καθηγητής, όταν θα μπει στην τάξη θα αντιμετωπίσει τους μαθητές του με θάρρος και αυτοπεποίθηση, όντας ο ίδιος περισσότερο και καταλληλότερα προετοιμασμένος. Δεύτερον, θα ωφεληθεί και ο ίδιος ο μέντορας, γιατί αν θέλει να υπηρετήσει αυτό τον ξεχωριστό ρόλο, θα επιδιώξει να γίνει καλύτερος στη δουλειά του. Δεν θα τον κρίνουν μόνο μικροί μαθητές, αλλά και γνώστες. Άλλωστε ο διδάσκων μαθαίνει δυο φορές. Οίκοθεν νοείται πως το προβλημα της πρακτικής προετοιμασίας δεν την έχει ανάγκη μόνον ο καθηγητής, αλλά και ο δάσκαλος της πρωτοβάθμιας.
Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων πρέπει να τύχει ξεχωριστής προσοχής από την πολιτεία, γιατί αγκαλιάζει το νέο μέλος της κοινωνίας από την ηλικία 0-2 ως 15-18 χρόνια. Γι αυτό και ο θεσμός του μέντορα δασκάλου, αν μελετηθεί και εφαρμοστεί σωστά, θα είναι πολύ χρήσιμος στην πατρίδα, σε συνάρτηση βέβαια με τα κατάλληλα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s