Γκάντι 3

Στα αποφθέγματα του μεγάλου σοφού, που αφορούν στην έννοια της Δημοκρατίας, εντάσσεται και μια ρήση του σχετικά με τον ανθρωπισμό, γιατί στην πραγματική Δημοκρατία ανθούν οι μεγάλες ανθρώπινες αξίες, όπως είναι και ο ανθρωπισμός. Μας λέει λοιπόν ο Ινδός σοφός.

«Η ανθρωπότητα βρίσκεται σε σταυροδρόμι.

Πρέπει να επιλέξει ανάμεσα

στο νόμο της ζούγκλας

και το νόμο του ανθρωπισμού».

Δύο δρόμοι ανοίγονται για την ανθρωπότητα, ισχυρίζεται ο Γκάντι. Ο νόμος της ζούγκλας από τη μια, ο νόμος της ανθρωπιάς, του ανθρωπισμού, από την άλλη. Τον πρώτο τον γνωρίζουμε πολύ καλά, γιατί στις μέρες μας τον βιώνουμε στο πετσί μας. Πρέπει να μιλήσουμε για το νόμο του ανθρωπισμού, για το τι είναι ανθρωπισμός.

Η ιστορία αυτού του νόμου πάει τόσο μακριά όσο και ο άνθρωπος. Και σίγουρα συνδέεται με τη γενναία και μεγαλόψυχη απόφαση του Δία, αντί να καταστρέψει το γένος των ανθρώπων, πράγμα που το σκέφτηκε πολλές φορές και εμποδίστηκε από κάποιους φιλάνθρωπους, όπως τον Προμηθέα, να ζητήσει από τον Ερμή να τους κάνει κοινωνούς στην Αιδώ και τη Δικαιοσύνη και μάλιστα όλους αδιακρίτως. Και αυτό, για να είναι οι άνθρωποι υπεύθυνοι για τις πράξεις τους και να βιώνουν και μια μορφή ελευθερίας, αφού η ανάληψη ευθυνών είναι ελευθερία.  Συμπερασματικά λοιπόν ο ανθρωπισμός έχει τις ρίζες του στο σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια (Αιδώς) και τη δικαιοσύνη.

Η έννοια του ανθρωπισμού με το χρόνο και τη συμβίωση μεγάλωσε, πλούτυνε, συμπεριέλαβε και άλλες αρετές. Στα έργα των μεγάλων σοφών της αρχαιότητας  είναι διάχυτες οι αιώνιες αξίες, που δικαιώνουν την ύπαρξη του ανθρώπου και δίνουν το στίγμα του τι είναι στην πράξη ανθρωπισμός.

Η αγωγή, η παιδαγωγική, το σχολείο, ο δάσκαλος, η διδασκαλία, το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων σκοπό έχουν την ανθρωποποίηση του ανθρώπου. Να διδάξουν στον άνθρωπο το καλό και το κακό, καθώς και τη σημασία που έχει να υπηρετεί το πρώτο και να αποστρέφεται το δεύτερο, γιατί αυτό είναι ο νόμος της ζούγκλας.

Στις μέρες μας, που τα πάντα είναι συγκεχυμένα και οι αξίες βρίσκονται υπό διάλυση, αν τολμήσει κάποιος να μιλήσει για την αξία του αγαθού, την αξία και την αναγκαιότητα του ανθρωπισμού, θα κατηγορηθεί ότι κάνει χρηστομάθεια και οι μοντέρνοι, όχι οι προοδευτικοί, γιατί άλλο είναι μοντερνισμός και άλλο προοδευτικότητα,  θα περιγελάσουν τα αυτονόητα. Γεγονός που δυσκολεύει πολύ το ανθρώπινο «ευ ζην». Διότι ο ανθρωπισμός αυτό ακριβώς υπηρετεί, το «ευ ζην», τον ποιοτικό τρόπο ζωής, τον απαλλαγμένο από μικρότητες, πάθη, μίση, κακίες, απληστία και όλα τα συμπαρομαρτούντα.

Εμείς όμως ως δάσκαλοι θα μείνουμε σταθεροί σε αυτό που κάναμε πάντα. Να διαπαιδαγωγούμε τα παιδιά μας με τις αρχές του ανθρωπισμού, έστω κι αν αυτό δεν ωφελεί πάντα τον ανθρωπιστή.


Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s