Κοινωνική συμμορφία

Είναι η τάση να ακολουθεί κάποιος την ομάδα και να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της . Ο δάσκαλος απαιτεί ένα βαθμό συμμορφίας από τους μαθητές του, γιατί χωρίς αυτή τη συμμορφία το σχολείο θα ήταν χάος.  Πειράματα που έγιναν έδειξαν ότι η γνώμη των πολλών είναι πράγματι πανίσχυρη. Δεν μας αρέσει, καθώς φαίνεται να πηγαίνουμε αντίθετα στο ρεύμα, ακόμη κι όταν βαθιά μέσα μας είμαστε σίγουροι ότι έχουμε δίκιο και ότι η άποψη των πολλών στην προκειμένη περίπτωση είναι λανθασμένη. Δείχνουμε έτοιμοι να παραιτηθούμε από τη δική μας κρίση μπροστά στις εντολές μιας μορφής εξουσίας, κι αυτό σημαίνει πολλά πράγματα για τη συμπεριφορά μας σε όλους τους τομείς της ζωής. Γενικά τα πειράματα έδειξαν ότι οι άνθρωποι είναι υπερβολικά έτοιμοι να πάνε κόντρα στις αντιλήψεις και τα πιστεύω τους, προκειμένου να συμμορφωθούν σε νόρμες της ομάδας ή σε φιγούρες εξουσίας.

Παρόλα αυτά μια δυναμική μειοψηφία μπορεί ενίοτε να επηρεάσει την πλειοψηφία κάτω από προϋποθέσεις. Υπάρχουν άτομα που είναι δυνατόν να προβάλουν αντίσταση στις πιέσεις της ομάδας.  Τα άτομα αυτά διακρίνονται από ανεξάρτητο πνεύμα, αυτοπεποίθηση και υψηλή αυτοεκτίμηση. Αντίθετα τα άτομα που συνθηκολογούν με τις απόψεις της ομάδας είναι πιο ανασφαλή, με χαμηλή αυτοεκτίμηση και συχνά με μια στάση άκαμπτη και μισαλλόδοξη. Η συμμορφία είναι ιδιαίτερα αισθητή στο σχολείο εξαιτίας της πίεσης που ασκούν οι ομάδες των συνομηλίκων πάνω στα άτομα. Ειδικά στην εφηβεία τα παιδιά επηρεάζονται από τις πράξεις των άλλων παιδιών. Η ανάγκη να είναι αποδεκτά, να αποτελούν μέρος της ομάδας είναι πολύ ισχυρή και συχνά η ομάδα αναπτύσσει μια ιδιαίτερη συμπεριφορά, που υιοθετούν τα μέλη της ως σήμα συμμετοχής. Η πιέσεις της ομάδας είναι τόσο έντονες, που διαμορφώνουν συμπεριφορές στα μέλη της ακόμη και σε τομείς, που οι ατομικές κλίσεις είναι αντίθετες προς τις απόψεις τη ομάδας.

Η συμμορφία σε ένα βαθμό καλλιεργείται στο σχολείο, όπως προείπαμε, προκειμένου να αποφευχθεί το χάος. Αλλά το σχολείο οφείλει να βρει τη μέση οδό, σύμφωνα με την οποία θα επιβάλλει τη συμμόρφωση προς τους σχολικούς κανόνες έτσι, ώστε ούτε την αυτονομία των μαθητών να καταπνίξει, αλλά ούτε και τους μαθητές να αφήσει ασύδοτους. Τα παιδιά πρέπει να μάθουν το βασικό μάθημα. Η ελευθερία ξεκινάει από μέσα μας, αλλά απλώνεται ως εκεί που αρχίζει  η ελευθερία των άλλων. Αλλιώς, οι κοινωνικοί θεσμοί δεν μπορούν να λειτουργήσουν παρά μόνο αν το κάθε άτομο συμφωνήσει να περιορίσει τη δική του αυτονομία προς όφελος του κοινού συμφέροντος. Το μάθημα αυτό απαιτεί αγωγή και καθοδήγηση στο μεικτό πνεύμα της πειθαρχίας και της ελευθερία

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s